Frågor och svar förmånscyklar
Hem | Anställda | Arbetsgivare | Frågor och svar | Kontakta oss
Beställning
Hur beställer jag en fömånscykel av er?
Om samarbetsavtal har upprättats mellan arbetsgivaren och Ecoride kan företagets anställda beställa förmånscyklar under begränsade perioder (sk beställningsfönster). Beställningsfönster är öppna två eller fler gånger per år, beroende på avtal. Ecorides cyklar beställs i våra butiker i Göteborg, Stockholm och Malmö.
Vilka av Ecorides modeller kan jag välja mellan?
Du kan välja vilken cykel du vill. Ambassador – vår skönaste citycykel, Tripper – vår sportiga cykel, Flexer – hopfällbar och smidig city/campingcykel eller Loader – för smarta transporter. Läs mer om våra elcyklar
Vilka tillbehör kan jag lägga till?
Vår partner Atranvelo erbjuder ett smart klicksystem, AVS (Atran Velo System) för cykelkorgar och cykelväskor. Är en cykel eller elcykel utrustad med AVS på antingen pakethållaren eller en plattform fram så finns möjligheten att beställa till tillbehör som passar din cykel.
Retur, byte och reklamation
Kan jag byta eller lämna tillbaka min förmånscykel eller tillbehör?
Ecoride vet att det kan vara svårt att beställa cykel och tillbehör på nätet. Det finns många modeller, passformer och storlekar som är svåra att bedöma utifrån text och bilder. Om du är osäker på vilken cykel som är rätt för dig rekommenderar vi alltid att du frågar våra säljare innan du beställer.
Regler för returer
Generellt gäller att vi vanligen kan erbjuda skyndsamma byten, medan returer är svårare och ibland omöjligt.
Om elcykeln är skickad direkt till slutkund, skall denna eller tillbehöret, inklusive dess originalförpackning, skickas tillbaka oanvänd, i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer. Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion. Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.
Eventuella returer måste ske skyndsamt efter leverans. När kreditavtalet är fastslaget är det ofta omöjligt att ändra och vi kan därför inte ändra ditt löneavdrag. Du kommer i detta fall fortfarande betala för en returnerad produkt.
Byte av cykel
I många fall kan vi möjliggöra byte av elcykel, om begäran kommer skyndsamt efter leverans. Eftersom cyklar är både skrymmande och tunga är fraktkostnade hög. Ecoride tar därför ut en avgift för alla returer till vårt lager. Avgiften läggs på ditt löneavdrag för den nya cykeln.
Eventuella byten måste ske skyndsamt efter leverans. När kreditavtalet är fastslaget är det ofta omöjligt att ändra och vi kan därför inte ändra ditt löneavdrag.
Lagen om distansavtal
Notera att lagen om distansavtal, ibland kallad distansköpslagen, inte gäller för förmånscykel. Juridiskt sett är det nämligen din arbetsgivare som leasar cykeln, och mellan företag gäller inte lagen.
Reklamationer av defekta varor
Om din elcykel eller tillbehör har produktions- eller leveransfel kommer Ecoride givetvis ersätta produkten. Alla cyklar från Ecoride har tre års garanti gällande ram, gaffel och eventuella tillverkningsfel. Garantin gäller vid normal skötsel enligt leverantörens anvisningar, förutsatt att årlig service har genomförts. Kontakta vår kundtjänst omgående och förklara vad felet är så få du en retursedel.
Kostnader för byte av slitdelar, som kedja, vajrar, bromsbelägg mm täcks inte av garantin, utan dessa bekostas av cyklisten själv.
Hur levereras min förmånscykel?
Du kan hämta ut din elcykel inom en till två veckor efter beställning hos närmsta butik och serviceställe (återförsäljare) om den finns i lager. Den är då färdigmonterad och klar för sin första cykeltur!
Service
Hur fungerar service av elcykeln?
Våra elcyklar har 3 års garanti om service årligen utförs enligt våra rekommenderade intervaller. Vi föreslår att du lägger tilll ett servicepaket vid köp av din nya elcykel, så har du det med från start.
Service av elcykeln är viktig, då en elcykel kräver mer underhåll än en vanlig cykel. Service utförs i våra butiker eller hos våra servicepartners och återförsäljare. Den årliga servicen innefattar översyn och justering av bromsar, växlar, vajrar och kedja och kuggar i drivlinan.
Reparationer och utbyte av slit- och reservdelar som däck och bromsklossar bekostar du själv.
För våra elcyklar ingår även översyn av batteri, motordrift och funktion för kontrollpanel. Dock räknas cykelns batteri som en slitdel. Det är därför extra viktigt att du tar väl hand om ditt batteri.
För cyklar med stötdämpare ingår inte stötdämparservice, annat än vid leverans- eller fabrikationsfel.
Service omfattar även hjälp med eventuella fabrikationsfel. Service skall helst ske hos någon av våra servicepartners i Sverige. Om du inte hittar något nära dig kan vi oftast hjälpa dig. Har du frågor om exakt vad som täcks av den årliga servicen, fråga oss!
Administration och villkor
Hur administreras förmånen?
Genom våra kreditpartners.
Hur beräknas förmånen?
Arbetsgivaren gör ett så kallat bruttolöneavdrag (dvs ett avdrag innan skatt) baserat på kostnaden för elcykeln, och lägger sedan på ett förmånsvärde varje månad som beskattas som inkomst.
Förmånsvärdet beräknas på en uppskattad värdeminskning på cykeln baserat på beräknad livslängd och kostnader för service och reparationer samt en kapitalkostnad. Ecoride tillhandahåller automatiskt beräkningar för löneavdrag och förmånsvärde till arbetsgivaren.
Du kan läsa mer om förmånscykel hos Skatteverket.
Vad händer när avtalstiden på 36 månader löper ut?
1. Den anställde köper ut cykeln till ett restvärde baserat på marknadspris.
2. Den anställde returnerar elcykeln till Ecoride och antingen
a) förnyar avtalet på 36 månader med att välja en ny modell
b) avslutar avtalet
Vad händer vid uppsägning eller långtidssjukskrivning?
Om en anställning upphör innan avtalstidens slut, ska kunden informera Ecoride om detta i god tid. Kunden ska sedan göra avdrag på slutlön motsvarande kvarvarande bruttolöneavdrag. Information om beloppets storlek tillhandahåller Ecoride.
Vid tjänstledighet eller långtidssjukskrivning reglerar kunden aktuella bruttolöneavdrag i förskott respektive efterskott.
Vad händer om elcykeln blir stulen eller går sönder?
Den anställde ansvarar själv för att elcykeln är försäkrad genom sin privata hemförsäkring. Hemförsäkringen täcker vanligen stöld av cykel, dock ofta med ett maxbelopp. Vissa försäkringsbolag erbjuder specialförsäkring för dyrare cyklar.
Det är viktigt att man säkerställer till vilket värde som cykeln försäkras i, just gällande hemförsäkring.