Köpvillkor
1. Köpinformation
Samtliga priser på www.ecoride.se visas inklusive moms. Priserna är angivna i svenska kronor. Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på våra produktsidor. Utöver produktpriserna tillkommer fraktkostnad och eventuell betalningsavgift.
2. Leveransalternativ
– Leverans med DHL
Vår samarbetspartner DHL levererar våra elcyklar till vårt partner-nätverk över hela Sverige rekordsnabbt. Leveranstiden till ditt valda Ecoride-ombud är vanligtvis mellan 3-7 dagar, om produkten finns i lager. Under vissa omständigheter som t.ex. hög orderingång eller bristande produkttillgång hos leverantör kan beställningen eventuellt ha en längre leveranstid. Skulle en vara du beställt vara slut i lager meddelar vi dig snarast möjligt. I dessa fall ger vi dig uppgifter om ny leveranstid. Eventuell fraktkostnad och/eller monteringskostnad visas i varukorgen när du lagt till en produkt. Våra produkter levereras väl paketerade och genom Ecoride-ombudet får du en rätt monterad elcykel och lokal service.
– Prova och köp elektrisk cykel hos ett Ecoride-ombud
Välkommen till någon av våra Ecoride-återförsäljare och vår egen butik i Stockholm, Göteborg eller Malmö. I våra Ecoride-elcykelbutiker har vi alla våra modeller representerade och cykelklara för dig. Butikerna ligger centralt belägna med cykelbanor precis utanför. Eftersom våra butikslager är begränsade kan man hos vissa modeller få vänta några dagar, men då vi har regelbundna leveranser från vårt centrallager brukar det inte ta mer än 3-7 dagar. Under vissa omständigheter som t.ex. hög orderingång kan leveranser ta längre tid.
3. Betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi på Ecoride följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
– Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
– Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
– Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
– Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa Klarnas sekretesspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
4. Allmänt
Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)
Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med vår kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.
Vid åberopande av ångerrätt:
– Meddela Ecorides kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.
– Returnera varan komplett i oförändrat skick, i produktkartongen med det avsedda inneremballage, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om åberopande av ångerrätt.
Ecoride förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Ecoride löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.
Reklamation
Vid reklamation ska du kontakta ditt lokala Ecoride-ombud, eller kundtjänst snarast möjligt efter mottagen produkt. Ecoride kontrollerar alla insända reklamationer i enlighet med din felbeskrivning. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för testarbetet. Ecoride ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara. Retur skall återsändas i originalförpackning och väl emballerad. Transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig som kund. För godkänd reklamation måste faktura bifogas.
Produktgaranti
Vi lämnar 1 års fabriksgaranti. Avvikelser framgår på aktuell produktsida eller i produktmanual.
Avbeställning/Makulering av produkt
Så länge produkten ej har hunnit paketerats går det bra att avbeställa dina varor. Det är ditt ansvar som kund att meddela oss om du vill makulera din beställning. Gör det via vår kundtjänst. Först när vi bekräftat avbeställning är den giltig.
OBS! Om du har förskottsbetalat produkten med hjälp av kort kommer 4 % av köpesumman att dras av, vilket motsvarar bankernas avgifter.
Outlösta försändelser
För paket som inte hämtats ut eller ej makulerats enligt våra villkor och gått i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift om 750 kronor plus eventuellt övriga tillkommande returavgifter för att täcka våra transport- och administrationskostnader.
Åldersgräns
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Kontakta vår Kundtjänst.
Falska beställningar
Alla falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Ecoride.se samarbetar med Polisen när det gäller all information som behövs för att underlätta eventuell utredning.
Sekretesspolicy
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt. Inga uppgifter om dig kommer föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser från Ecoride.se sida, som gör att Ecoride.se ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Ecoride.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Behandling av personuppgifter
Se vår policy gällande behandling av personuppgifter – länk till personuppgiftspolicy (öppnas i nytt fönster)