Vad händer om elcykeln blir stulen eller går sönder?
Vad händer om elcykeln blir stulen eller går sönder?
Den anställde ansvarar själv för att elcykeln är försäkrad genom sin privata hemförsäkring. Däremot ingår en årlig servicekontroll i avtalet. Hemförsäkringen täcker vanligen stöld av cykel, dock ofta med ett maxbelopp. Vissa försäkringsbolag erbjuder specialförsäkring för dyrare cyklar. Det är viktigt att man säkerställer till vilket värde som cykeln försäkras i just gällande hemförsäkring.
Vad händer vid uppsägning?
Vad händer vid uppsägning?
Då kan elcykeln antingen lösas ut i förtid alternativt att en överenskommelse görs med en annan medarbetare, eller så kan den nya arbetsgivaren ta över leasingavtalet.
Vad händer vid sjukskrivning eller tjänstledighet?
Vad händer vid sjukskrivning eller tjänstledighet?
Abonnemanget påverkas inte av sjukskrivning eller tjänstledighet. Skulle den anställde ta tjänstledigt i samband med att avtalet löper ut kan man lämna tillbaka elcykeln eller köpa ut den för ett förmånligt restvärde.
Vad händer när avtalstiden på 36 månader löper ut?
1. Den anställde köper ut cykeln till ett restvärde.
2. Den anställde lämnar in elcykeln till kreditpartnern
a) förnyar avtalet på 36 månader med att välja en ny modell
b) avslutar avtalet
Arbetsgivaren gör ett så kallat bruttolöneavdrag (dvs ett avdrag innan skatt) baserat på kostnaden för elcykeln, och lägger sedan på ett förmånsvärde varje månad som beskattas som inkomst.
Förmånsvärdet beräknas på en uppskattad värdeminskning på cykeln baserat på beräknad livslängd och kostnader för service och reparationer samt en kapitalkostnad. Ecoride tillhandahåller automatiskt beräkningar för löneavdrag och förmånsvärde till arbetsgivaren.
Du kan läsa mer om förmånscykel hos Skatteverket.
Hur administreras förmånen?
Genom våra kreditpartners.
Hur fungerar service av cykeln?
Årlig service
I ditt leasingavtal ingår en årlig service av din nya elcykel. Service utförs i våra butiker eller hos våra servicepartners och återförsäljare. Årlig service ingår alltid med din förmånscykel från Ecoride. Den innefattar översyn och justering av bromsar, växlar, vajrar och kedja och kuggar i drivlinan.
Reparationer och utbyte av slit- och reservdelar som däck och bromsklossar bekostar du själv.
För våra elcyklar ingår även översyn av batteri, motordrift och funktion för kontrollpanel. Dock räknas cykelns batteri som en slitdel. Det är därför extra viktigt att du tar väl hand om ditt batteri.
För cyklar med stötdämpare ingår inte stötdämparservice, annat än vid leverans- eller fabrikationsfel.
Service omfattar även hjälp med eventuella fabrikationsfel. Service skall helst ske hos någon av våra servicepartners i Sverige. Om du inte hittar något nära dig kan vi oftast hjälpa dig. Har du frågor om exakt vad som täcks av den årliga servicen, fråga oss!
Hur levereras min förmånscykel?
Du kan hämta ut din elcykel inom en till två veckor efter beställning hos närmsta serviceställe (återförsäljare) om den finns i lager. Den är då färdigmonterad och klar för sin första cykeltur!
Reklamationer av defekta varor
Om din cykel eller tillbehör har produktions- eller leveransfel kommer Ecoride givetvis ersätta produkten. Alla cyklar från Ecoride har tre års garanti gällande ram, gaffel och eventuella tillverkningsfel. Garantin gäller vid normal skötsel enligt leverantörens anvisningar, förutsatt att årlig service har genomförts. Kontakta vår kundtjänst omgående och förklara vad felet är så få du en retursedel.
Kostnader för byte av slitdelar, som kedja, vajrar, bromsbelägg mm täcks inte av garantin, utan dessa bekostas av cyklisten själv.
Kan jag byta eller lämna tillbaka min förmånscykel eller tillbehör?
Ecoride vet att det kan vara svårt att beställa cykel och tillbehör på nätet. Det finns många modeller, passformer och storlekar som är svåra att bedöma från text och bilder. Om du är osäker på vilken cykel som är rätt för dig rekommenderar vi alltid att du frågar vår kundtjänst innan du beställer.
Regler för returer
Generellt gäller att vi vanligen kan erbjuda skyndsamma byten, medan returer är svårare och ibland omöjligt.
Cykeln eller tillbehöret, inklusive dess originalförpackning skall skickas tillbaka oanvänd, i oskadad originalförpackning om en sådan medföljer. Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se vad den har för egenskaper och funktion. Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.
Eventuella returer måste ske skyndsamt efter leverans. När kreditavtalet är fastslaget är det ofta omöjligt att ändra och vi kan därför inte ändra ditt löneavdrag. Du kommer i detta fall fortfarande betala för en returnerad produkt.
Byte av cykel
I många fall kan vi möjliggöra byte av cykel, om begäran kommer skyndsamt efter leverans. Eftersom cyklar är både skrymmande och tunga är fraktkostnade hög. Ecoride tar därför ut en avgift för alla returer till vårt lager. Avgiften läggs på ditt löneavdrag för den nya cykeln.
Eventuella byten måste ske skyndsamt efter leverans. När kreditavtalet är fastslaget är det ofta omöjligt att ändra och vi kan därför inte ändra ditt löneavdrag.
Returer är oftast inte möjligt då vi inte har något sätt att ta betalt för fraktkostnaden från dig personligen.
Lagen om distansavtal
Notera att lagen om distansavtal, ibland kallad distansköpslagen, inte gäller för förmånscykel. Juridiskt sett är det nämligen din arbetsgivare som leasar cykeln, och mellan företag gäller inte lagen.